czwartek, 5 maja 2016

Opinia

Gdybym teraz weszła na pierwsze lepsze forum internetowe, by zasięgnąć opinii o jakimś specjaliście, przedszkolu, szkole czy cukierni, większość opinii byłaby negatywna. Wczoraj chciałam poczytać o tym, kto w okolicy piecze smaczne torty. Chcę zamówić na urodziny syna. Przeczytałam trzy pierwsze komentarze i wyłączyłam komputer. Nie wiem, czy piszący wiedzą o czym piszą, ale myślę, że czytanie ze zrozumieniem u ludzi zanika. Język zanika. Kultura słowa zanika. Zaraz zniknie człowiek...
Najlepiej jest anonimowo, podpisując się jakimś mało ambitnym nickiem "zorro" wylać wiadro pomyj na człowieka, którego być może się tak naprawdę nie zna. Wystawić opinię nie przebierając w słowach i włożyć do pudełka z jak najgorszymi cechami, których tych człowiek tak naprawdę nie posiada. W każdym człowieku jest coś dobrego, tylko jakoś tak dokładniej te minusy zauważamy. Czasami myślę, że wytykając komuś błędy, chcemy sprawić, by nasze były mniej widoczne, mniejsze,żadne.
Słowa nas budują. Tworzą nasze życie. Kumulują się w nas. Te dobre i te złe. O ile z tymi pierwszymi łatwiej jest sobie poradzić, o tyle te drugie działają na nas destrukcyjnie. Ich duża ilość nie zmieści się w człowieku. A jak się zacznie przelewać, zanieczyści to co wokół, spustoszy to, co zbudowane. Wsiąknie w serca, w ściany, zalęgnie się w głowie. W krótkim czasie zostanie normą. Pójdzie w świat z naszymi dziećmi, które kiedyś stworzą na forum podobne komentarze do tych, przed którymi uciekłam.
Nigdy nie napisałam złej opinii o kimś na forum.
Nawet, kiedy odbiorę tort zamówiony u pani, której nie znam i stwierdzę, że coś z nim nie tak, nie wyleję złości na nią i na jej rzemiosło ani w sieci, ani w realnym życiu. Każdemu może się coś nie udać. Każdy ma prawo popełnić błąd. Każdy ma prawo dostać drugą szansę.
Nikt nie ma prawa szufladkować ludzi, oceniać ich pochopnie, czasem zupełnie nie znając.
Warto jest dostrzegać w ludziach to, co w nich dobre, mocne, solidne i na tym budować swoje zdanie o drugim człowieku. Nie dla tego człowieka, nie dla tego forum w internecie, nie dla świata, ale dla siebie. Bo to siebie codziennie widzimy w lustrze, również ze wszystkimi wadami i zaletami. Bo kiedy będzie nam dobrze z samym sobą, wtedy świat i ludzie staną się dla nas uprzejmi.
Tak to działa.

Dziś rano otrzymałam telefon z poradni dermatologicznej (nie, nie prywatnej). Miłym głosem pani w słuchawce poinformowała mnie, że u mojego syna antybiotyk kończy się za 5 dni, a, że na pewno będę dzwonić w poniedziałek i umawiać go na wizytę, ona dzwoni pierwsza z informacją, że od poniedziałku pani doktor idzie na dwutygodniowy urlop a przerwanie terapii nie jest wskazane, więc chętnie przyjmie go dzisiaj.
I pyta, czy mi pasuje? Bo jak nie, to jutro...

Wiem, że niezwykli ludzie są wokół nas. Empatyczni, mili, serdeczni. Pracujący w szpitalach, szkołach, piekarniach czy aptekach. Lekarze, piekarze, nauczyciele, kasjerzy. Tacy są, takimi ich widzę i taką opinię o nich tworzę. Pierwszą w życiu. Na forum. Podpisaną, nie anonimową.
Niech czytają inni.

4 komentarze:

  1. Bardzo, ale to bardzo lubię czytać to co napiszesz... serducho mi potem tak lepiej bije!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie przeraża to jak teraz świat jest pełen agresji, złości i negatywnych emocji, które jeden człowiek przelewa na drugiego. Mam wrażenie, że dla wielu zło to norma. Smutne strasznie...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam! Wracam od Ciebie i czuję się lepszym człowiekiem 😘

    OdpowiedzUsuń